
11111111 

r I, 

n 
A few rays of light 

Roland Rich 

any political dissidents have died 
within the walls of Burma's notorious 
Insein prison, where former inmates 
say the thick stone walls run with 

water in the wet season and the wind howls through the open bars as 
prisoners huddle like caged animals. In 1996, sexagenarian Leo Nichols, 
the Anglo-Burmese acting Honorary Consul for several European 
countries, died within the prison complex a few months into his three­
year sentence. His crime: possession of an unregistered fax machine. 
Perhaps, more to the point, though, was his friendship with opposition 
leader, Aung San Suu Kyi. In Burma censorship and control of the media 
is complete. The Internet is banned and the grinding poverty imposed 
upon the people through isolation and authoritarianism means few own 
the technology which could give them access to alternative forms of 
information anyway. 

There is a depressing theme which dominates any discussion of the 
state of freedom of speech in Burma, as well as in Brunei, Cambodia, 
Laos and Mongolia: the struggle against authoritarianism in its various 
forms. It matters little whether the form of authoritarianism is monarchical, 
communist or a military dictatorship, intolerance of press freedom 
produces the same results. It is virtually by definition that the leadership 
of such countries can do no wrong, and so the crime in reporting corruption 



or incompetence is therefore committed by the reporter. In such an 

environment, however, the voracious appetite of the public for reading 

or viewing material remains much the same. So, in the absence of any 

real news, information or analysis, the Burmese and Lao look straight 

past the propaganda and pour over the colour advertisements around it. 

The promotions for haircuts and new consumer products are as close to 

symbols of the outside world as you can get in these tightly controlled 

societies. And although several of these governments are now in their 

post-authoritarian phases, the current state of the media demonstrates 

that a culture of freedom cannot be established overnight. 

While full press freedom does not exist in any of the five countries 

dealt with in this chapter, some are moving purposefully in that direction. 

Of the five, perhaps the country with the greatest degree of freedom of 

expression is Cambodia, probably a legacy of the period of government 

by the United Nations (UN) in 1992-93. The United Nations Transition 

Authority in Cambodia (UNTAC) endowed Cambodia with a liberal 

constitution and thus broke some of the shackles of a twelve-year-old 

orthodox communist regime. Cambodia today boasts a vibrant civil society 

determined to hold onto the freedoms inherited from the UN period, but 

it is at times a difficult battle where the weapons are not only state power 

but assassins' bullets. Beyond the higher principle of defending press 

freedom, lies another challenge-facing the problems of the low quality 

of reporting. 
The emergence of Mongolia from seven decades of communism also 

illustrates some important themes. The main means of controlling the press 

in communist countries has always been self-censorship and in post­

communist societies many journalists have found it difficult to reinvent 

themselves. Press freedom is clearly not achieved simply through new 

legislation or the tearing up of old laws. It also requires a culture of a free 

and responsible press and a critical mass of journalists who value and 

defend that culture. Mongolia no longer routinely practices state 

censorship yet media freedom remains stunted. The Mongolian example 

argues for the proposition that a culture of press freedom cannot be 

developed where the state has a monopoly on media ownership. The 

Mongolian and other examples here also demonstrate that one necessary, 

though clearly not a sufficient, condition of press freedom is private and 



diverse ownership of the media. In this sense Mongolia is moving in the 

right direction. 

The Burmese generals have learned some lessons since they fooled 

themselves into believing that the people would vote for them. Their 

mentor, General Ne Win, never bothered trying to be loved. He was 
satisfied with being feared. Burma's problems today flow from Ne Win's 
autocratic rule. Like Napoleon's puppies in George Orwell's Animal Farm, 

Ne Win locked his military successors away from the outside world and 
when they emerged it was as the SLORC, an expressive acronym for the 
State Law and Order Restoration Council, since renamed the State Peace 

and Development Council (SPDC). Having been rebuffed overwhelmingly 
in 1990 in the popular vote they thought they would win, the Burmese 
generals now understand their relationship to the Burmese people better. 
They won 10 of the 485 seats while the National League for Democracy 
(NLD) won 392. They refused to hand over power to NLD leader, Aung 
San Suu K yi, and instead, placed her under house arrest. Another response 

to the poll was to reassess an already repressive press policy, to ensure 
total domination of the mass media by the state. As we enter the 
Information Age, Burmese authoritarianism has no place to go other than 
autarky and the poverty that will inevitably accompany it. 

There are also lessons to be drawn from the one-dimensional media of 
Brunei and Laos where there is no pretence of freedom of the press, but 
neither does there appear to be the public will to fight for it. Media freedom 

is part of a wider process of engaging the people in the government of 
their affairs. It cannot exist where, for reasons of apathy or resignation, 
the broader public is not prepared to demand and defend it. Here again 

the Internet is playing its role. It will allow opinions to be expressed, 
anonymously if necessary, and thus test the proposition that the people 
are content with their lot as the official media will have us all believe. 

Burma 

Every year Guardian Sein Win would hold his press party inviting foreign 

diplomats, stringers for foreign publications and a few locals. The guests 
would sit around discussing politics and personalities, focusing in 
particular on what was often grandly called the post-Ne Win era. The 

press parties were held in the 1980s, before SLORC had taken charge. It 



was as if the group lived in a country where the press had some use for 

political analysis. Respect for Sein Win was the reason the group came 

together at all. Sein Win had been a crusading newspaperman in the 1950s, 
when Burma was by and large a democratic country with something 

approaching a free press. His association with his newspaper was such 
that, in a country where a small stock of unisex names is shared by a large 
population, the name of his paper-The Guardian-had come to be tacked 

on to his own, thus distinguishing him from the thousands of other Sein 

Wins in the country. 
Among the regular guests was the stringer for the Far Eastern Economic 

Review, a skeletal old man who many years before had lost the courage to 
file anything but government press releases. There was also the stringer 
for Agence France Presse-a reallivewire. Everybody knew that while he 
liked to put the French news agency on his business card, his income 
came from his very competent tennis coaching. Of the diplomats, one 
could pick out the occasional spooks, just as Sein Win no doubt recognised 
the operatives from the Department of Defence Services Intelligence 
(DDSI) who had come as representatives of the now tame local 

newspapers. 
In Ne Win's Burma there was a certain level of tolerance of such facades, 

as long as one stuck to form and did not attempt to stray towards 
substance. Political censorship was standard operating procedure and it 
remains in daily use by his political successors. 

Today there is neither freedom of the press, nor tolerance for any kind 
of freedom of expression in Burma. The mass media has been directly 
controlled by the government for nearly four decades, with the most 

diligent of censors focusing on the local print media, locally made films 
and movies, and the state-run broadcasting stations. The government does 
not bother too much about foreign uncensored films and satellite TV access 
because so few people have access to them in what is now one of the 

poorest countries and when few Burmese have any knowledge of foreign 
languages. 

There are two major newspapers in Burmese-the Kyemon (The Mirror) 
and the Myanma Alin (The New Light of Myanmar)-and one in English 

under a translated name of the latter. They are published in Rangoon, 
with a circulation around 200,000 copies for each of the Burmese versions. 
All are under the supervision of the News and Periodicals Enterprise 



(NPE) of the Ministry of Information. And, all articles, news items and 

feature articles are prepared and selected by the NPE. The Office of the 
Strategic Studies (OSS), of which SPDC Secretary 1, Lt Gen Khin Nyunt, 

is the helmsman, prepares all articles on political and social issues. Any 

local writers, journalists or cartoonists wishing to preserve their 
independence prefer not to contribute to these newspapers, and the 
general public well understands their propagandistic nature. There is one 

evening newspaper called the City News run by the Yangon (Rangoon) 
City Development Committee (YCDC), another government organisation. 
The City News differs from the other newspapers only in that it carries 

film news, commodity prices, and some foreign tabloid news. It has an 
estimated circulation of about 35,000 copies. 

In Mandalay, there are two newspapers in the Burmese language­
the Ratanabon (the Mandalay) and the Mandalay Daily. The former is run 
by the NPE and the latter by the Mandalay City Development Committee. 
The Ratanabon is Mandalay's version of the New Light of Myanmar and the 
Mandalay Daily of the YCDC's City News. Circulation is around 30,000 for 
the Ratanabon and 20,000 for the Mandalay Daily. While the Ministry of 
Home Affairs has approved over 70 weekly magazines, only 48 actually 
appear, covering pop issues, sports, business, crimes, international news, 
cartoons, women's issues, student guides and, of course, propaganda. 
The best selling weekly has a circulation of some 30,000 and concentrates 
on cases of adultery, rape and murder, but most smaller weeklies survive 
with around 10,000 to 20,000 copies sold. There are also over 100 magazines 
produced each month. The best-selling monthly has a circulation of more 
than 40,000 copies but no one knows the exact number of sales becaus.e 

publishers prefer not to share these facts with either the revenue 
department or the contributors. The best-selling magazines cover 

astrology, mysterious events and tales of miraculous traditional remedies. 
Before SPDC came to power, there were very few weeklies and the 

number of monthlies were just a half of the existing figures. After the 
takeover, the regime issued permission to publish weeklies and monthlies 
to its offshoots. Staff welfare committees of various government 
departments were given this privilege. For instance, the staff welfare 

association of the Ministry of Information has three publications­
International Affairs, Sports, and the Pyay Myanmar (Burma)-and all three 
sell well. As a result, staff from these departments enjoy free monthly 



supplies of rice, edible oil and a small amount of cash. Other committees 

usually give concessions to private companies and individuals to publish 
the magazines on their behalf. Of the 48 weeklies only 14 are privately 

owned-one of them is run by a daughter of SPDC Secretary 3, Lt Gen 

Win Myint, while the remaining 34 licences are owned by government 
agencies or civil service staff welfare committees. The OSS publishes two 
weeklies-the International Economics News Journal and the Myanmar 
Morning Post, the latter in Chinese. The Department of Defence Services 
Intelligence (DDSI) also publishes a couple of propaganda journals but 

they are the least popular of the weeklies. 
Private ownership of the monthly magazines is more common, with 

only 20 being run by the government. However, some of the privately 
owned monthlies still have strong government connections and one of 
the best selling magazines, Living Colour Advertisement and Buying Guide 
Magazine, is owned by the son of SPDC Secretary 1, Lt Gen Khin Nyunt. 
Similarly, a group of Wa people (former insurgents along the Chinese 
border, with whom the government has signed a ceasefire agreement) 
owns another monthly magazine called Fashion Image, which is reportedly 
printed on machines in the compound of a DDSI unit. Another DDSI unit 
publishes a monthly propaganda magazine called Myet Khin Thit (New 
Pasture), but it does not sell well. 

The Printers and Publishers Registration Law enacted by the Ne Win's 
Revolutionary Council in 1962 still applies to the print media. According 
to this law, publication of any kind of written material without official 
knowledge and approval if forbidden. It is also illegal to own an 

unregistered printing machine of any kind including cyclostyling 
machines, computer printers, photocopiers, modems and fax machines. 
It was under this law that Leo Nichols, was sentenced to jail. The New 
Light of Myanmar dismissed the ensuing diplomatic protests simply by 
describing Nichols as 'a bad hat' (Reuters 1996). 

General Ne Win also introduced the Press Scrutiny Board (PSB) in the 
mid 1970s on the pretext of ensuring correct Burmese spellings (Khin 
Maung Win 1999). However, within a few years it had become the 
censoring agency. Although it is under the General Administration 

Department of the Ministry of Home Affairs, the director of the board has 
been an army officer from DDSI since the mid 1980s. There are no specific 
or clear-cut guidelines for censorship, and the process is indiscriminate, 



depending on the prevailing political situation. All printed material other 

than the daily newspapers, which are published by the government, has 

to be submitted to the PSB. 
Control of journalists is another method of stifling freedom of 

expression. Since the junta took over, at least 14 Burmese journalists have 

been sent to jail (www.freemedia.at). Two have died in prison and seven 
journalists, all members of the NLD, remain in Burma's jails. One of them, 

San San Nweh has been held in Rangoon's Insein prison since August 
1994. On 6 October, 1994, under Article 5 of the country's emergency laws, 
a court whose proceedings took place in the prison, sentenced her to seven 

years in jail for 'spreading information prejudicial to the state'. Among 
other charges, she was accused of taking part in a video report by two 
French journalists inApril1993. Like the other six jailed journalists, she is 
being held in extremely poor conditions and is reported to have been ill­
treated. Win Tin, editor of the daily Hanthawadi and deputy chairman of 
the Burmese Writers' Association, who was sentenced to a ten-year jail 
sentence in 1989, spent several months in a cage usually used for dogs. 

Political criticism is not tolerated, nor are complaints about the activities 
of government departments, not even genuine consumer complaints with 
no overt political motive. Publishers, writers and journalists understand 
well these two golden rules and generally abide by them. Even so, the 
PSB is ever watchful and intervenes when it thinks necessary to direct 
publishers to omit or amend material which may be regarded as sensitive 
by the senior leadership, for example when a story contains characters 
whose names are identical to those of senior military figures-a not 
uncommon occurrence. 

The PSB also monitors material closely for symbolic or hidden 
messages. Stories, including those with religious or cultural themes, with 
vague or ambiguous messages are not approved. No slang is allowed, no 
matter how widespread their use. Consumer complaints and criticisms 
of the private sector are sometimes permitted if the business concerned is 

not connected with the military leadership or their family members. 
Government propaganda is compulsorily included in all publications 

and, since March 1999, weeklies owned by staff welfare committees have 

to reproduce from the government daily newspapers at least one article 
or a cartoon attacking Aung San Suu Kyi's NLD party. All weekly 
magazines are from time to time also directed to include articles on matters 



'of contemporary interest', for example denying rumours which are 

implicitly critical of the government or which the government is concerned 

could lead to unrest. 
The obligation to include government propaganda is a particularly 

difficult requirement for publishers given the rather pathetic and puerile 
content of the official vitriol directed at Aung San Suu K yi. The News and 
Periodicals Enterprise (NPE) is apparently so smug about the articles 

attacking the NLD that it had two compilations published in 1998 (News 
and Periodicals Enterprise, October 1998 and December 1998-all quotes 
are sic). Aung San Suu Kyi is variously described as 'the unrivalled world­

renown political stunt democracy princess' (Pauksa 1998), 'an animal 
with a long tale that has been placed on the throne' (Sithu Nyein Aye 
1998) and as 'an axe-handle engaged in subversive acts to give trouble to 
Myanmar' (Maung Kya Ban 1998). She is often referred to as 'the wife of 
a White' (Pauksa 1998) and in a bizarre denunciation she is addressed in 
the second person as follows: ' ... you are extremely hot or do you take 

pleasure scorching others as you are the one who possesses intense heat' 
(Than Eint Hmu 1998). 

Her crimes are numerous, often concerning her 'doing paid jobs as 
assigned by the British and the US' (Bamathi Khin Aung 1998), or along 
the lines of 'the democracy miss champion of peace goes roving to the 
West bloc embassies and diplomatic mission heads residences having 
meals at mealtimes and tea at teatime' (Maung Saw Tun 1998). One 
ingenious accusation concerns the many awards she has received including 
the Nobel Peace Prize which carries one million dollars. Daw Suu Kyi's 
critics argued 'that woman did not declare such amount of foreign 

currency, nor did she pay income tax and bring even a penny into 
Myanmar' (U Mingala 1998). 

The criticisms of Aung San Suu Kyi are complemented by incessant 
criticism of the British Broadcasting Corporation (BBC), Voice of America 
(VOA), Radio Free Asia (RFA) foreign broadcasts to Burma. In one, the 
views of the generals on certain issues becomes quite clear. 'Myanmars 
clearly know that democracy, human rights, freedom of the Press and 

free flow of news of the Western media are only lies and conspiracies to 
give trouble to Myanmar with evil intention' (Thadindauk Thetsay 1998). 

This is virtually the only sort of political commentary available to 
Burmese readers. There is no regular underground press in the print media. 



Unlawful organisations such as the Rangoon University Students' Union 

or the Young Monks' Union occasionally distribute photocopied leaflets, 

but possession of these is illegal and most people are reluctant to risk 
being seen reading them, given the severity of punishments for minor 

political 'crimes'. Political leaflets and newspapers printed in other 
countries are smuggled into Burma from time to time and their contents 

spread by word of mouth. 
Although there is no Burmese samizdat, some unlawful publications 

do appear, including student guides, which are widely available and 
'adult' literature, which is less so. A few foreign publications are available 

in supermarkets and bookstores and the major hotels generally have copies 
of daily newspapers from Singapore and the International Herald Tribune, 
but with contentious articles, such as the fall of Soeharto, clipped out. It is 
possible to subscribe to Asiaweek or Reader's Digest but subscribers are not 
allowed to receive them until PSB has removed any article deemed to be 
sensitive. The readership of English-language publications is quite low, 

around 2,500 copies in a country of nearly 50 million people. 
The government controls the two television stations and one radio 

station. The Myanmar Television and Radio Department (MTRD) of the 
Ministry of Information runs one television station and the radio station, 
while the Public Relations and Psychological Warfare Department of the 
army runs the Myawaddy channel on television. Both organisations make 
their own programming decisions and approve all advertisements before 
putting them on air. MTRD tends to be the more conservative and 
businesses prefer to deal with the Myawaddy channel. Myawaddy also 
attracts a wider viewing audience, partly because it shows Taiwanese 

soap operas and movies. Approximately 10 per cent of the population 
own a television set and has access to local stations. 

All radios are required by law to be registered but in practice this is 
widely ignored since cheap Chinese-made short wave radios began to 
flood the market in the 1990s. Costing about 2,500 kyats (about US$12), 

they run reasonably well with 6 to 9 different short wave bands. Many 
people listen to Burmese-language radio programs broadcast by foreign 
stations. The BBC, VOA and RFA and the Democratic Voice of Burma 

(DVB), based in Norway and run by exiled dissidents, are the most popular 
among Burmese listeners. Japanese NHK and the All India Radio also 



have Burmese-language programs but do not attract a wide audience. 

While actual figures are impossible to obtain, a rough estimate would be 

that about ten per cent of the population listens to foreign short-wave 

broadcasts. 

Satellite television is expensive and thus not widespread and, even 

among those who own receivers, many are hampered by the language 

barrier and end up watching mainly music and action movie programs. 

They are therefore of little interest to the government and its censors. 

Burma's economic deterioration has seen a decline in the number of 

domestic motion pictures produced from over 60 a year in the 1970s to 

only 19 in 1998, while about 20 video movies are produced each month. 

Burmese movies are generally of low quality, both technically and 

artistically. While some filmmakers claim this is due to censorship, the 

reality is that soap operas, action movies, and comedies sell better. Many 

foreign movies, American, Chinese (Hong Kong) and Indian in particular, 

are available from video shops and remain uncensored, probably because 

of the comparatively few people with the money to buy them. 
On the other hand, the music industry is closely scrutinised because 

cassette players are more widely owned. Prior to recording, a singer or a 

producer is obliged to submit the lyrics to PSB for scrutiny and official 

approval. Upon completion of recording, several copies of sample tapes 

together with the approved copy of lyrics must be resubmitted to PSB to 

check the singer's compliance. Advertisements for the album and even 

album covers require PSB' s approval. 

It is not surprising in a country where the regime insists on controlling 

all mass media that the Internet is not available. The military government 

understands that it would have difficulty controlling Internet material on 

the Internet and so the most sensible tactic from its perspective is to ban 

it. Unlike other governments who would be concerned to forgo the 

economic advantages of the Internet, SPDC is not uncomfortable with 

notions of autarky and seems prepared to accept the poverty that, 

inevitably, will accompany it. 

Links to many sites about Burma including the Internet edition of the 

New Light of Myanmar may be accessed through the Burma Project on the 

Open Society web page at www.soros.org/. 



Laos 

A recent conversation reported as taking place between a diplomat and 
an editor of a Lao newspaper focused on how the newspaper could be 
made more readable and relevant to its readers, while not trespassing on 

forbidden ground. The diplomat suggested road accidents and the plight 
of the victims as a worthy subject. The editor recoiled in horror. 

'Impossible', he explained, 'because children of one of the nation's leaders 
might have caused an accident and it could thus not risk being reported'. 

The Lao media remains mired in its communist origins. There is 

certainly no freedom of the press and the public seems largely willing to 
accept the version of the news the authorities wish to present. While the 
content and tone of the media continues to be closely regulated by the 
ruling communist Lao People's Revolutionary Party (LPRP), the industry 
is nevertheless cautiously seeking to reflect the sentiments and concerns 
of society, thereby hesitantly drifting away from its political raison d'etre 
as a mere conduit for official ideology. 

At first glance, Laos appears to have a healthy print media 
environment-along with the Vientiane Times and its French-language 
cousin Le Renovateur, there are a host of Lao-language papers. The major 
daily publications are Pasason (The People), Viengchan Mai (The New 
Vientiane), and Khao San Pathet Lao (Lao Nation's News Brief). Endorsed 
as the 'official voice of the Central Committee of the Lao People's 
Revolutionary Party', Pasason is presented to the public as the pre-eminent 
information organ. Articles and editorials unreservedly reinforce and 
promote government policy. With its attention fixed firmly on domestic 

events, international coverage in Pasason tends to be an afterthought, with 
overseas stories normally sourced from Laos' fraternal neighbours, 
Vietnam and China. The Sunday edition of the paper seeks to offer lighter 

fare with politics giving way to sport, society and entertainment. In acting 
as the official mouthpiece of the Party, Pasason is supported by a raft of 
other publications-each of the LPRP's mass organisations (the Youth 
Union, Women's Union and Federation of Trade Unions) produces a 

monthly publication, with weekly newspapers published by the Ministry 
of National Defence and the Ministry of Interior. Pasason's ideological 
responsibilities also colour its presentation. Over the past two years, the 

paper has substantially reduced the volume of advertising for fear that 



its ideological message was becoming overwhelmed by trading notices 

and classifieds. This perceived conflict hints at the LPRP's deeper 

challenge: to maintain its political relevance in an increasingly market­
oriented and open society. 

Viengchan Mai's open-door approach to advertising has been central 
to its emergence as Laos' most popular paper. The paper's centrespread 
of classifieds selling haircuts, motorbikes, and construction materials is 

its major drawcard. In addition, Viengchan Mai offers a number of other 
features less prevalent in Party publications-a greater diversity of articles, 
more international news, short fictional stories, and special interest pieces. 

Producing a similar kind of product for readers in Laos' capital city are a 
number of other newspapers-such as the weekly publication Viengchan 
Toolakith-Sangkom (Vientiane Business and Social)-all of which seek to 
offer a richer diet of information whilst fulfilling their political dues to 

the Party. 
Vientiane Times, however, has sought to push the boundaries of 

acceptability by cautiously reflecting community feelings on a range of 
politically sensitive issues-anger at the state of Vientiane's roads, concern 
over the slow response times of police, and frustration at the inviolability 
of the military from proper financial and legal scrutiny. These English­
language articles have not been reprinted in the Lao-language press. 

In the electronic media, the Lao population is served by three television 
stations-National Television, Channel Three (a former joint venture with 
a Thai company which has since been taken over by the Lao government), 
and Channel Five which shows a blend of French-language and Lao 
programs. Two radio stations also exist. Lao radio and television services 

are of minor significance however, because of the similarities of language: 
Lao viewers receive more entertaining and informative programs 

broadcast from Thailand. Along the Mekong Valley, where 75 per cent of 
the Lao population is located, households have switched en masse to signals 
from northeastern Thailand. In a survey of Vientiane society undertaken 
by Australian academic Grant Evans in 1998, 94 per cent of respondents 
indicated that they had tuned in to Thai television during the past week; 
significantly, 51 per cent of this group indicated that their motive was to 

view news and current affairs thereby pointing to widespread 
dissatisfaction with Lao news services (survey published by the Lao 
Institute for Cultural Relations but not yet distributed). 



The advent of the Internet-another threat to the Party's ability to 

control information-has naturally raised alarm bells within official circles. 
After several years of cautious consideration, the government finally 
issued its Internet Decree in 1997. It divided authority for the Internet 

between four government ministries. In this highly confused environment, 
the Ministry of Information and Culture seized the initiative and struck a 

joint venture deal with a Philippines-registered company to become Laos' 
first Internet service provider. In an intriguing bureaucratic tussle, the 

Communications Ministry has hit back by establishing a rival provider, 
and ominously holds the potential authority to starve its competitor of 
trunk lines. In the meantime, efforts have also been made to block sites 
considered either politically or morally undesirable for Lao users. 

By the end of 1998, political hard-liners opposed to the arrival of the 

Internet in Laos could claim to have been vindicated when an 
'unauthorised' Vientiane Times web page appeared, put up by overseas 
Lao in the United States. The page draws on the hardcopy version of the 

pap~r but is complemented by additional commentary which occasionally 
levels stinging criticism at authorities. Efforts by the Lao government to 
disclaim the site including prominent denunciations in the printed version 

have, of course, simply drawn greater attention to it. The unauthorised 
Vientiane Times web page may be viewed at www.vientianetimes.com/. 

Mongolia 

The bloodless 'Democratic Revolution' of 1990 with its massive popular 
demonstrations against the communist system resulted in a wide open 

stable door to a free press-but initially the journalist horses refused to 
bolt. In the state television station MRTV, for example, almost everything 
continued as before. MRTV operated sedately in the distant rear of the 

free press pack, persisting in its historical, life-long role as mouthpiece of 
the government-still resolutely communist. The old guard was in control 
of Mongolian broadcasting and the election of the reformed communists 
in the 1992 elections seemed to vindicate its inertia. 

Observers watched the polling stations again in 1996-the second free 

elections for national parliament-as families dressed in their Sunday best 
rolled up to cast their votes in a turnout close to 95 per cent of the electorate. 
To many people's surprise, the vote produced the first non-communist 



government of Mongolia since 1921. The changes, which began with the 
people power movement of 1990, would now be accelerated, particularly 

through the privatisation of state-owned companies and the encouragement 

of competition. 
These days there are more than 500 registered newspapers in Mongolia. 

Back in the 1980s all publications were owned by the State, but by 1998 a 

transition was underway and most newspapers became privately owned 
and operated. It was only from 1 April1999 that the newspapers with the 

biggest circulation were placed 'on the market'. The country's very first 
regular publication, called Capital News, was printed in pre-communist 
Mongolia in 1913 but the first national newspaper was not published until 
1924 when Soviet communism was the dominant influence. It was called 
Unen (Truth) and was a replica of the Soviet party paper, Pravda. Unen 

was generally understood to be a means of advancing party views and 
policies and was never considered an accurate news source. During the 
1980s Unen sold 180,000 copies. Over the past few years interest in Unen 

has waned and in 1997 it changed its named to Unen Uu? ('Is It True?') as 
part of an unsuccessful readership push. Now, circulation is down to less 

than 10,000. 
The newspaper with the largest readership is the daily, government­

owned Ardyn Erkh (People's Right). Like its main competitors, Zasgyn 

Gazryn Medee (Government News) and the privately owned Onoodor 

(Today), the daily is a broadsheet and rarely more than eight pages. Ardyn 

Erkh was established in 1990 after a communist journalist defected from 
Unen and started the official publication. Both Ardyn Erkh and Zasgyn 

Gazryn Medee are scheduled for privatisation by the end of 1999 and 

legislation requires that 40 per cent of ownership will be offered to 
employees with the remainder auctioned. 

Mongolia's first English-language publication, established in 1991, is 
The Mongol Messenger, owned and run by the government news agency, 
Montsame. Initially it was seen as a method of attracting foreign investment, 

but with an increasing number of foreigners living in Mongolia it has 
become a vital information source and a sound generator of advertising 
revenue. Its increased advertising content and considerable potential will 
make it a sought after publication when the time comes to privatise. 

Other popular publications include the weekly Ulaanbaatar which is 

controlled by the Mayor's office; Nugel Buyan (Sin and Virtue) which is 



owned by the Police Department; Haluun Khonjil (Hot Blanket) published 

twice a month and privately owned; Khuumun Bicheg (Human Scripture) 

published by Montsame in traditional Mongolian script; and II Tovchoo 
(Open Chronicle) which is a very popular privately owned weekly. The 

privately owned and scandalous weekly newspaper Seruuleg (Alarm) has 
also increased in popularity and circulation now stands at more than 25,000. 

In addition to the State television stations (three in total) there are two 

privately run stations-one by a local entrepreneur and the other by an 
American Christian concern. The government-owned radio and television 

networks will not be privatised until the Law of Pubic Service Broadcasting 
is finalised. The erratic Mongolian television network, Channel 25, is 
owned by former Communist rebel Baldorj, whose growing media empire 
also includes the Onoodor newspaper, Jaag Radio and the city's second 
English weekly, the UB Post. Since 1995, there has been access to 
international satellite networks such as CNN, Star TV and Moscow TV 

Before 1989, the Ideology Department of the ruling Communist Party 

(Mongolian People's Revolutionary Party [MPRP]) issued guidelines for 
editorial policy. There was also a Censorship Bureau which examined 
and at times rejected publications before they went to press. The bureau 

was abolished in 1990 and the editors were given censorship control 
tempered by a list of 200 subjects to avoid. Ironically, it was after the MPRP 
was ousted from office and the Democratic Coalition came to power that 
the new government made moves to halt the publication of The Mongol 
Messenger because a particular front page was 'an international 
embarrassment'. The paper continued to be printed thanks to the 

journalistic principles of the news agency director who ignored the party 
directive. 

Since 1994 the number of publications (including erotica) sold openly 

and seemingly without censorship, has increased and publishers basically 
print what they want when they want. As in so many countries where 
journalistic freedom has followed a period of authoritarian rule, however, 
the journalists have not been sufficiently responsible and there is a pressing 
need to improve journalistic ethics. 

Journalists tend to belong either to the Mongolian Free Democratic 

Journalists Association or the Mongolian Journalists Union, but they both 
seem to spend more time opposing each other than pursuing issues of 
ethics, standards and workers' rights. Early on in Mongolia's transition 



to a market economy, the Danish Government funded the development 

of the Press Institute of Mongolia. This has had positive effects on 
journalistic ethics in both the electronic and print media. The Institute 

also offered an alternative publishing house and since its inception the 

production quality of many newspapers has improved. 
Officially, all foreign correspondents are supposed to register with the 

Ministry of External Relations and all foreigners entering the country for 

a period of more than 30 days must also register with the police. 
Currently there are over 20 Internet cafes in Ulaanbaatar, with no 

restrictions on access. The casual user can access the Internet at any of the 

cafes for less than US$2 an hour (the average family income is around 
US$20 a week). International information is freely available from anywhere 
in the world. There are no apparent electronic fences. Domestic information 
is available on the daily independent update on the net, from the many 
newspapers and from radio and television stations. There seems little real 
possibility of controlling the competing flow of information via 
independent and foreign media, or the Internet. The state of the freedom 
of the press in Mongolia seems nearer the opposite end of the spectrum 
from that ten years ago; all that is needed, it seems, may be a better 
observance of the code of ethics by the journalists themselves. 

Media websites 

Mongolian National News Agency, www.mol.mn/montsame/ 
Mongolia Online 2000, www.mol.mn/ 
Mongolian Government State Property Committee (SPC), 

www.spc.gov.mn/ 
Mongolian Ministry of External Relations, www.mol.mn/ mer I 

Brunei 

In the tiny kingdom of Brunei, the authorities control the content of the 
local television and newspapers and reporting and programming is bland 
and matter of fact. There is no editorial page in the papers and little 
comment on government press statements or policies. A readers' letter 

page introduced in 1997 is a very popular vehicle for voicing discontent 
on a number of local issues. The family of Foreign Minister Prince 
Mohamed owns the major English-language paper, the Borneo Bulletin, 



and staff understand the limits of what they can and can't report. Local 

television is state owned and features significant religious content. 

A new daily English-language paper, News Express, commenced 
publication in Brunei in time for the Southeast Asian Games in August 

1999. The paper initially concentrated mainly on the Games and it is not 
clear if it will challenge the Borneo Bulletin. Singapore and Malaysian 

papers are also available. 
Satellite dishes are permitted and for a small fee viewers can access 

Krista[ TV which is a cabled local version of Star TV. Australian Television 
is available and viewers can subscribe to the Malaysian TV service ASTRO. 

Some overseas publications are not allowed in the country and others are 
stopped from time to time if they have an article that the local authorities 
consider offensive. Some women's magazines have bare skin blacked out 
to meet local Islamic sensitivities. Krista[ censors MTV, the music channel, 
because of immodest dress and perhaps because of the lyrics of some 
songs. The Internet appears to be free of interference. 

There is legislation covering visiting journalists, but those few who go 
to Bandar Seri Begawan tend to do so without necessarily letting the 
relevant authorities know. 

Cambodia 

Did the Prime Minister's wife have the Prime Minister's movie star 
girlfriend murdered in the hail of assassin's bullets on 6 July 1999? This 
is the question Cambodian newspapers are daring to ask after the 
accusation was first leveled at Bun Rany, wife of Hun Sen, by a French 

weekly news magazine, L'Express (Louyot 1999). The death of Piseth Pilika 
had touched a nerve in a Cambodian society inured by decades of war, 
genocide, communism and uncertainty. Cambodia's most popular movie 

star, a beautiful young woman, had been shot dead in broad daylight 
and, naturally, the press reported fully. But the test for the Cambodia press 
was whether it would also report the allegations of the Prime Minister's 
wife's involvement. To their credit, many newspapers did. The issue could 

no longer be ignored. Mrs Bun Rany claimed to have been libelled and 
said she would sue the French magazine. The issue was in the public 
domain, the press had done its job. It is unthinkable that Hun Sen in the 
communist era before the UN intervention would ever have allowed such 



an accusation to be published anywhere in Cambodia. But with Cambodia 

groping towards multi-party democracy, the Prime Minister no longer 

has total power to direct the media. 

Descriptions of Cambodia's press are usually paraphrased with a 

paradox: 'vigorous but not professional' or 'free but not responsible'. 

Freedom of the press is, indeed, a complicated and paradoxical issue in 

Cambodia; as in so many other areas of public life, the relatively recent 

imposition of multi-party democracy sits uncomfortably with the 

leadership's autocratic instincts. The media as it now exists in Cambodia, 

essentially began with the UNTAC regime in 1992-93. The regime 

attempted by means of military demobilisation, law reform and 

democratic elections, to bring democracy to Cambodia. The legal regime 

introduced by UNTAC included a constitution guaranteeing that 'Khmer 

citizens shall have freedom of expression, press, publication and assembly'. 

The response was the emergence of a huge number of new newspapers 

and bulletins, the vast majority in the Khmer language, but several written 

in English, French and even Japanese. From the beginning, most of these 

publications were affiliated with political parties and used their new-found 
media freedom to write biased and often slanderous stories about their 

rivals and to publish aggressive opinion pieces about the issues of the 

day. Deeply scarred by the destruction of all media during the Khmer 
Rouge era of 1975-79 and followed by the restrictions of an old-style 

communist regime for 12 years thereafter, Cambodia lacked capable 

journalists and any tradition of a free and responsible press. 

Nevertheless, despite its shortcomings, the free press flourished with 

little interference during the UNTAC period. Following the election of a 

fragile coalition and the departure of the UN administrators, however, 

the situation deteriorated rapidly. In 1994, the media was rocked by the 

murder of two newspaper editors and one journalist, as well as a grenade 

attack on the office of one newspaper that injured five, including two 

staff members. All of the publications involved were anti-Cambodian 

People's Party (CPP)-the junior, but powerful, partner in the coalition 

government. There have been sporadic attacks on journalists and editors 

every year since by unknown assailants invariably following criticism of 

the government or government officials in the newspapers involved. 

Murders of editors critical of the regime in 1996 and 1998 point to the fact 

that the ultimate form of censorship remains in use in Cambodia. 



In addition, the CPP-dominated government, a descendant of the 

previous Communist leadership, exercised ever-tighter control over the 

Cambodian press. Cambodia's 1995 Law on the Regime of the Press 
reiterated the constitution's guarantee of press freedom, but allowed the 

Ministry of Information to take action against the press for a range of 

offences, including the broad power to suspend publications for printing 
'any information that may cause harm to national security or political 
stability'. Ostensibly under the authority of this law, many newspapers 

have been threatened with closure and several shut down or suspended, 
for the publication or broadcast of material deemed 'inappropriate', 
usually because it was critical of the political leadership or the King. 

In early 1998 the Ministry of Information suspended several 
newspapers on the grounds that they had insulted national leaders and 

threatened national security. The Ministry ordered the seizure of all copies 
of these newspapers and banned companies from printing the 
publications. The six opposition newspapers, Samleng Samapheap, 

Antarakum, Kumnit Kaun Khmer, Proyuth, Neak Tosu and Kolvoth Angkor, 

had criticised Co-Premier Hun Sen. 
Following elections and the formation of a new coalition government 

in late 1998, suppression of the Cambodian press relaxed along with the 
general political atmosphere. The new Minister for Information, 
representing the junior coalition party (FUNCINPEC), stated his intention 
to allow press freedom and improve the quality of the press, saying 'my 
duty is not to close down newspapers, but to guide them the right way'. 
This guidance has translated into a new and vigorously pursued concern 

to preserve Khmer culture by attempting to ban foreign words and foreign 
influences from the Khmer media. 

Cambodian newspapers in 1999 remain consumed with politics and 

crime. They are notable mostly for the poor quality of reporting, short on 
fact but expansive on aggressively stated opinion, and for the increasingly 
violent, often colour, photographs of murder and accident victims 
routinely gracing the front pages. Almost all the Cambodian newspapers 
have proven unable to move beyond their political biases, and the reason 
for this is, at least in part, economic. With over 200 newspapers registered 

with the Ministry of Information (of which 30 or so publish at least weekly) 
and a paucity of paid advertising to go around, most rely on wealthy 
patrons, with various political allegiances and agendas, to stay in business. 



One newspaper trainee recently told a foreign analyst that 'the industry 
we work in is not journalism, it's politics'. 

Moreover, despite the return of political stability, the ruling party and 

its ideas about controlling information largely remain in place. Journalists 
admit that they still work within an enduring climate of fear, such that 

investigative journalism and stories reflecting badly on those in power 
are often self-censored. The 1995 Press Law still awaits amendment, and 

the Ministry of Information's attempts to draft media regulations clarifying 
its powers over the press have been met with criticism. 

It was to the great credit of the fortnightly English-language Phnom 
Penh Post that it produced a series of articles in mid 1999 on corruption in 

Cambodia. The articles criticised the government's approach and called 
for tighter legislation. That these articles seemed to be accepted as a 

legitimate part of national debate on the issue speaks well for the growing 
tolerance of the diversity of political opinion in Cambodia. 

The electronic media is a slightly different phenomenon. It is tightly 
government controlled, with the ruling CPP controlling all six of 
Cambodia's local television stations and eleven of its twelve radio stations 
(the twelfth, owned by an outspoken government critic, was shut down 
for several months for 'irresponsible broadcasting' during 1998-99). A 
small number of stations previously controlled by other parties were lost 
to CPP during the political upheaval of 1997. 

Coverage of news and politics in the electronic media is minimal with 
news-reports tending to focus on the public activities of political leaders. 
Speeches and press conferences by the Prime Minister are frequently 
broadcast on all channels concurrently during prime time. 

During the 1998 election, freedom of the electronic media emerged as 
a significant issue for opposition political parties and human rights groups. 
The United Nations Centre for Human Rights in Cambodia published 
several reports criticising the lack of access for other parties to the electronic 
media, and the blatant bias in reporting on political issues (United Nations 

1998a, 1998b ). One example often noted is that the return of ousted Prime 
Minister Prince Norodom Ranariddh from self-exile in early 1998 was the 
top story on CNN's worldwide coverage of the day, but failed to be even 

mentioned on any of Cambodia's local stations. The bias problem was 
only partly resolved by the late. passage of special provisions allowing 
airtime to all parties during the designated campaign period. 



In the post-election environment the electronic media does not play a 

particularly significant political role. It continues to broadcast karaoke and 
movies rather than news and politics. There appears to be no move to 

reform what news and political coverage exists. Opposition parties and 

human rights groups are already preparing to fight the same battles for 
the airwaves in the 2000 local-level election campaign as they did in 1998. 

Media websites 

Cambodian Internet Service2rovider, www.cambodian.com/ 

Phnom Penh Daily, www.phnompenhdaily.com/ 
National Assembly of the Kingdom of Cambodia, 

www.cambodian-parliament.org/ 

Acknowledgements 

The author wishes to acknowledge the contributions of Jennifer Storey 
and David O'Connor on Mongolia and of others who assisted but prefer 

to remain unnamed. 




